فروشگاه تحقیق و مقاله

دسته بندی محصولات

محبوبترین محصولات

دانلود رایگان مقاله تجزیه و تحلیل مبانی فلسفی و نقش آن در ساختار آموزش نظام باز و از دور

دانلود رایگان مقاله تجزیه و تحلیل مبانی فلسفی و نقش آن در ساختار آموزش نظام باز و از دور

 تجزیه و تحلیل مبانی فلسفی و نقش آن در ساختار آموزش نظام باز و از دور

چکیده

هدف این مقاله تحلیل مبانی فلسفی در ساختار آموزش نظام باز و از دور در هر یک از نسلهای سه گانه آموزش از دور می باشد که هرکدام به نوعی نگرش و عملکرد نظام های آموزش عالی را تحت تاثیر قرار داده اند. با توجه به پیدایش و سیر تحولات نظام آموزش باز و از دور دیدگاههای فلسفی از جمله الف) رئالیسم، ب)اگزیستانسیالیسم، ج) نسبیت گرایی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته اند. در این مقاله با ارائه تصویری از نظام آموزش باز و از دور، درباره توجه به مبانی فلسفی در قالب نسلهای سه گانه آموزش باز و از دور کاوش شده است    

مقدمه

انسان از دیدگاه نسل اول

ارزش از دیدگاه نسل اول

نسل دوم: اگزیستانسیالیسم و ساختار آموزش نظام باز  و از دور

انسان از دیدگاه نسل دوم

ارزش از دیدگاه نسل دوم

نسل سوم: رویکرد انتقادی و دیدگاه نسبیت گرایی در ساختار آموزش نظام باز و از دور

انسان از دیگاه نسل سوم

ارزش از دیدگاه نسل سوم

 

نتیجه گیری

دودهه انتهایی قرن بیستم را به حق می توان دوران تشکیک و تزلزل در مبانی معرفت شناسی دوران مدرن و جایگزینی آن با دوران پسامدرن به حساب آورد. در این برهه تمام پیش فرض های رویکرد معرفت شناسی اثبات گرایی، مانند فرض وجود اشیای مستقل از ذهن مدرک، فرض امکان دستیابی به حقیقت از راه حس و تجربه حسی، فرض مطابقت به عنوان معیار صحت معرفت های حاصله از تجربه حسی، مورد تشکیک قرار گرفت. این تردیدها ابتدا توسط رویکردهای معرفت شناسی تعبیری و تفسیری که بر درک انسان، اصالت انسان، تحلیل های کیفی بر محور تحلیل های زبانی تاکید داشت آغاز شد و با رویکردهای انتقادی به اوج خود رسید. در رویکردهای انتقادی معرفت شناسی، با نسبی و فردی دانستن معرفت بیش از پیش بر اصالت فرد و دریافت ها و برداشت های ذهنی او تاکید  می شود و معرفت نه یک محصول بلکه یک فرآیند مشتمل بر تعامل مستمر بین مدرک و مدرک تلقی می گردد. معرفت شناسی تعبیری و انتقادی هدف دانش را دستیابی به یک نظام منسجم از یافته های علمی نمی داند و تنها به درک و فهم از پدیده ها و به خصوص پدیده هایی هم چون علم، تکنولوژی و دیوانسالاری و تاثیری که این پدیده ها در آزادی یا اسارت اقلیت های اجتماعی دارد می پردازد(فردانش،1380).

تحولات سالیان اخیر در آموزش عالی از یک سو و انفجارهای سه گانه دانش و ارزش و جمعیت باعث شده است که دراهداف برنامه ریزیهای آموزشی و درسی روشهای مختلف تدریس و ارزشیابی در آموزش عالی تجدید نظر شود. با توجه به اینکه در جهان سوم و درحال توسعه تربیت نیروی انسانی به عنوان سرمایه های اصلی رشد و توسعه کشور باید مطمح نظر قرار گیرد،‌ طبیعی است که باید فکری اساسی برای نظام آموزشی و بالاخص آموزش عالی این کشور بشود. آموزش از دور می تواند راه حل عمده برای حل مشکلات باشد، زیرا:

الف) دارای کیفیت است.

ب) مقرون به صرفه است.

پ) جمعیت زیادی را تحت پوشش قرارمی دهد.

ت) به علت ویژگیهای خاص نظام دارای خلاقیت برای داوطلبان آموزش عالی است.

ج) مشکل کمبود نیروی انسانی متخصص(اساتید) را کاهش می دهد.

چ) امکان ارتباط بین موضوعات درسی و زندگی روزمره را زیاد و به عنوان عامل انگیزشی عمل           می کند(سرمدی،1380).

در آموزش از راه دور، فرایند تخصصی شدن عملکردها باید بسیار دقیق و حساب شده باشد تا حداکثر تبادلات و تاثیرات متقابل میان استاد و دانشجو حادث شود. در این مورد یک سازمان ساختاری و منظم شامل سه مرحله خواهد بود:

الف) طراحی: نکات عمومی و مشخص ساختن مسایل مختلف در فرآیند آموزشی از قبیل تعریف و شناسایی گروه مورد نظر، تصمیم گیری پیرامون راهبردهای آموزشی، انتخاب مفاهیم فنی و نوع سیستم ارتباطی و چگونگی حمایت از دانشجویان.

ب) تولید: آماده سازی تمامی مواد و موضوعات درسی مورد نیاز؛ کسانی که در این زمینه کار می کنند باید دارای ویژگی های لازم باشند، از جمله: داشتن تجربه در مورد بکارگیری راهکارهای گوناگون در آموزش از راه دور و نیز تسلط کامل به موضوع و محتوای درسی مورد نظر.

ج) اجرا: در طی اجرای کلیه فعالیت ها باید مطمئن شد که حداکثر ارتباط میان استاد و دانشجو برقرار شده است. از جمله مسایل دیگر ارسال مطالب درسی،‌تصحیح تکالیف درسی، تهیه اطلاعات مورد نیاز و برقراری کلاسهای جبرانی برای دانشجویان است. ازسوی دیگر باید بر کلیه فعالیت های دانشجویان نظارت کامل داشت؛ این امر به بهبود کیفیت آموزشی کمک بسیاری خواهد کرد(ورتچی،1379).

منابع

فردانش، هاشم (1380) زمینه ها و راهبردهای لازم برای توسعه آموزش از راه دور در ایران، فصلنامه علوم انساني الزهرا، دوره11، شماره 39، صص 125-146.

پارسا، فریدون (1379) شناخت مفهوم آموزش از راه دور. دانشگاه پیام نور واحد اردبیل.

بوید، گری (1379) نظریه آموزش از راه دور. ترجمه خضوعی ذوقی، م. سازمان نهضت سواد آموزی.

سیف، علی اکبر (1379) روانشناسی پرورشی. تهران: آگاه.

شریعتمداری، علی (1364) اصول فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: امیرکبیر.

گوتک، جرالد لی (1380) مکاتب فلسفی و آراء تربیتی. ترجمه پاک سرشت، م. ج. تهران: سمت.

ابراهیم زاده، عیسی(1383) فلسفه تربیت، تهران: دانشگاه پیام نور.

رضایی، محمد هاشم و پاک سرشت، محمد جعفر (1387) تاثیر دیدگاه های معرفت شناسی بر         فعالیت های یاددهی، یادگیری در نظام آموزش باز و از راه دور، اندیشه های نوین تربیتی، دوره4، شماره4، صص9-36.

مهرمحمدی، محمود (1381) برنامه درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشم اندازها. مشهد: شرکت به نشر.

سرمدی، محمد رضا (1380) دورنمای آموزش باز و از راه دور در قرن 21. مجموعه مقالات دومین کنفرانس آموزش باز و از راه دور. تهران: معاونت پژوهشی دانشگاه پیام نور.

ورتچی، بندتو(1379) تحلیل ساختاری آموزش از را دور، ترجمه خضوعی ذوقی، م. سازمان نهضت   سواد آموزی.


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 5,000 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
148_article_1861832_9607.zip43.3k





چگونه در 13 روز تا20 کیلو وزن کم کنیم!!!

چگونه در 13 روز  تا20 کیلو وزن کم کنیم!!! چگونه در 13 روز  تا20 کیلو وزن کم کنیم!!! چاقی یا اضافه وزن چیست؟به اضافی وزن بدن، که برای یک قد استاندارد ، باید در نظر گرفت ،  چاقی یا اضافه وزن گفته می شود. منبع : دکتر سلام                                                     اضافه وزن و چا ...

توضیحات بیشتر - دانلود 19,000 تومان

آخرین محصولات فروشگاه